OBSERVING CHILDREN : A TOOL FOR ASSESMENT

OBSERVING CHILDREN : A TOOL FOR ASSESMENT
(Memerhati kanak-Kanak: Alat untuk penilaian)


Penilaian atau "assesment" datang dari perkataan Latin
bermaksud duduk di sebelah dan mengenali. Ia adalah
proses pemerhatian, rakaman, dan
mendokumenkan pertumbuhan dan tingkah laku kanak-kanak.
Menjadi penilaian yang sah, pemerhatian
mesti dilakukan dari masa ke masa dalam permainan berasaskan
keadaan. Jenis penilaian ini adalah yang terbaik
kerana ia adalah yang paling tepat. Ia digunakan untuk
membuat keputusan mengenai pendidikan kanak-kanak.
Maklumat diperolehi pada kanak-kanak
status perkembangan, pertumbuhan, dan pembelajaran
gaya. Kadang-kadang terma penilaian dan
penilaian digunakan secara bergantian, tetapi mereka
adalah dua proses yang berbeza. Penilaian adalah
proses pengumpulan maklumat atau data.
Penilaian adalah proses mengkaji semula
maklumat dan mencari nilai di dalamnya.
  1. Senarai Tujuan Penilaian.
  • Membantu guru mengetahui keperluan perkembangan kanak-kanak.
  • Mengumpul maklumat untuk digunakan dalam perancangan kurikullum yang bersesuaian.
  • Penilaian memastikan guru-guru dan kurikulum responsif kepada keperluan kanak-kanak.
  • membolehkan untuk mengenalpasti kanak kanak yang berkeperluan khas seperti kanak-kanak yang mempunyai masalah emosi atau tingkah-laku yang memerlukan kaunseling, kanak-kanak yang mempunyai kecacatan seperti masalah penglihatan dan pendengaran.
  • untuk mengenalpasti tahap perkembangan kanak-kanak.
  • Hasil rekod penilaian dapat menunjukkan kemajuan dan perkembangan kanak-kanak
  • membantu mewujudkan persekitaran dan merangsang perkembangan kanak-kanak
  • Sebagai bukti perkembangan kanak-kanak kepada ibu bapa mereka
  • Membantu kakitangan menentukan samaada sesuatu program itu berkesan atau  memenuhi matlamat. 

2. kontras penilaian awal dan berterusan.

penilaian awal dibuat pada awal tahun.  dalam hal ini, Guru perlu melakukan penilaian awal. Guru akan menyediakan data kemasukan dan garis asas untuk digunakan untuk
setiap kanak-kanak.  Budaya, ekonomi, status, dan latar belakang rumah akan memberi kesan perkembangan setiap kanak-kanak. Oleh itu, tujuan penilaian awal adalah untuk mendapatkan "snapshot" setiap kanak-kanak di dalam kumpulan. Mengamati kanak-kanak dan memperolehi
Maklumat dari keluarga adalah yang paling banyak cara biasa untuk mengumpulkan maklumat ini.
Sebagai tambahan kepada penilaian awal ini, guruperlu melakukan penilaian berterusan
kanak-kanak individu dan juga kumpulan.

3. Senarai Faktor-Faktor yang Perlu dipertimbangkan dalam memilih kaedah alat penilaian.

Terdapat tiga pertimbangan untuk memilih kaedah penilaian.

  • Pertama, kaedah yang dipilih bergantung kepada jenis tingkah laku yang  mahu dinilai dan jumlah guru dapat  membantu dengan cepat merekodkan apa yang mereka lihat semasa aktiviti di dalam kelas.
  • Pertimbangan lain ialah sama ada maklumat perlu dikumpul untuk setiap kanak-kanak atau seluruh kumpulan.
  • Sesetengah kaedah penilaian akan memerlukan lebih banyak perhatian . Sebagai contoh, ianya sukar berinteraksi dengan kanak-kanak apabila anda dalam proses menulis sesuatu rekod anekdot. Senarai semak, pita video, dan carta penyertaan lebih mudah digunakan semasa bekerja dengan kanak-kanak.


Terdapat beberapa jenis alat penilaian yang digunakan pada program pendidikan awal kanak-kanak. Ini termasuklah rekod anekdot, senarai semak, carta penyertaan, skala penarafan, sampel produk, gambar, dan pita. Guru juga boleh mewawancarai keluarga untuk mendapatkannya
maklumat.

Rekod Anekdot

Rekod anekdotRekod anekdot adalah penulisan yang ringkas, tepat dan padat mengenai peristiwa dan perubahan yang signifikan yang berlaku pada seseorang murid. Guru boleh menerangkan peristiwa tingkah laku atau insiden dengan perkataan atau gambar.Oleh itu, guru perlu sediakan buku kecil atau helaian kertas yang diletakkan ditempat yang mudah dicapai.

Maklumat yang perlu ada dalam rekod anekdot adalah :
nama kanak-kanak, tarikh, masa, tempat, peristiwa yang berlaku. Ulasan guru dan tindakanguru. Guru dapat mengambil tindakan susulan yang sesuai bagi membantu murid itu.

Kegunaan rekod anekdot:
Bagi merekod tingkah laku kanak-kanak yang khusus bagi tujuan perancangan aktiviti individu danbagi kes konferensi.

Kebaikan rekod anekdot:
Pemerhati tidak memerlukan sebarang latihan bagi membuat rekod ini. Pemerhatian ini terbuka(tiada penutup. Pemerhati mencatatkan apa sahaja yang beliau dapat saksikan dan tidakterhad kepada sejenis tingkah laku ataupun catatan. Pemerhati boleh mencatat apa sahaja kejadianyang tidak diduga tidak kira dimana ia berlaku kerana pemerhati hanya perlu mencatatkannya kemudian. Pemerhati hanya perlu mencatat tingkah laku yang diperlukan sahaja dan melupakan perkara atau tingkah laku lain.

Keburukan rekod anekdot:
Rekod ini tidak memberi gambaran yang lengkap kerana ia hanya merekodkan kejadian yang diperlukan oleh pemerhati sahaja. Ketetapan rekod ini sangat bergantung pada ingatan pemerhatikerana rekod ini dibuat selepas kejadian itu berlaku. Selalunya catatan atau rekod adalah kurang mendalam. Kejadian mungkin berlaku diluar konteks dan ini menyebabkan interpretasi kurang tepat ataupun digunakan secara berat sebelah. Sukar direkod atau dianalisis dan tidak sesuai digunakan dalam kajian saintifik.

cr:https://www.google.isch&sa=1&ei=EoG4WoCaC4jIvgSusISABw&q=jadual+rekod+anekdot

Senarai Semak

  • senarai semak ialah alat pentaksiran yang mengandungi senarai item yang disediakan untuk mengenalpasti perkembangan dari segi kemahiran fizikal, kognitif, bahasa dan sosial.
  • senarai item yang disediakan adalah untuk menguji pengetahuan kemahiran,sikap, dan kebolehan serta tingkah laku kanak-kanak.

Kebaikan senarai semak

  • mudah dan praktikal
  • Dapat digunakan oleh orang yang tidak mahir
  • Dapat dilakukan semasa atau selepas Pemerhatian dilakukan
  • dapat dilakukan oleh beberapa orang pemerhati bagi menilai kesahihan pemerhatian
  • dapat fokus kepada tingkah laku tertentu
  • penting dalam merancang kurikulum untuk kanak-kanak
Kelemahan rekod senarai semak
  • Mengandungi kurang informasi & deskripsi berkenaan kualiti dan masa semasa merekodkan tingkah laku atau perkembangan yang ditunjukkan kanak-kanak
  • Melihat hanya pada tingkah laku tertentu dan bukan semuanya. oleh itu ada kalanya kita terlepas daripada memerhatikan tingkahlaku yang penting.
  • mengambil masa yang agak laam untuk menyediakan borang  rekod senarai semak.
 cr:https://www.google.com/search?biw=1517&bih=777&tbm=isch&sa=1&ei=tYW4Wq-OIYj1vgSSgazoDg&q=contoh+borang+rekod+senarai+semak+kanak-kanak

Carta Penyertaan

Carta penyertaan boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat mengenai aspek khusus
tingkah laku kanak-kanak. Carta penyertaan mempunyai pelbagai kegunaan di dalam kelas.
Sebagai contoh, keutamaan aktiviti kanak-kanak semasa bermain dapat ditentukan.


4. PORTFOLIO

Portfolio merupakan koleksi bahan yang menunjukkan kebolehan seseorang, pencapaian, dan kemajuan dari masa ke masa. Portfolio yang dibuat untuk penjagaan kanak-kanak
 anda meringkaskan kebolehan setiap kanak-kanak. Portfolio termasuk item yang menunjukkan
pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak dari masa ke masa.


  • Kandungan

Portfolio kanak-kanak perlu  dirancang dan teratur. Ia harus lebih banyak
daripada fail rekod anekdot, senarai semak, dan soal selidik. Kebanyakan guru termasuk
sampel kerja juga. Contohnya termasuk projek seni, audiotapes perbualan, dan cerita anak yang ditentukan. Contoh kerja boleh memberikan keterangan dalam semua perkembangan
kawasan-kawasan. Di samping itu, portfolio termasuk ringkasan persidangan ibu bapa dan soal selidik ibu bapa.


  • kandungan portfolio yang tipikal.

↬Maklumat kanak-kanak
↬standard Prestasi
↬ Eviden yang menunjukkan pencapaian atau penguasaan terbaik pada suatu aras 
↬ Helaian target pencapaian 
↬Rekod pencapaian atau penguasaan 
↬Carta perkembangan 
↬Refleksi perkembangan murid 
↬Rumusan pencapaian atau penguasaan 
↬Salinan sijil atau dokumen penghargaan, pengiktirafan pencapaian dan penglibatan daripada sekolah dan pihak luar

5. Garis Panduan untuk memerhatikan Kanak-kanak.

Apabila anda mengumpulkan data tentang kanak-kanak, anda mesti menggunakan penjagaan khas.
maklumat yang anda kumpulkan mesti disimpan sulit. Walaupun anda boleh membincangkan tingkah laku kanak-kanak di kelas, anda mesti menahan diri berbuat demikian di luar tetapan itu. Setiap kali anda sedang bercakap, orang lain sedang mendengar.  Semasa masa pemerhatian , elakkan
bercakap dengan anak-anak, pemerhati lain, atau kakitangan. Walau bagaimanapun, kemungkinan kehadiran anda akan mencetuskan rasa ingin tahu sesetengah pihak kanak-kanak. Seorang kanak-kanak boleh bertanya apa yang sedang anda lakukan. Jika ini berlaku, jawapla dalam perkara-
cara benar. Anda mungkin mengatakan bahawa anda menonton kanak-kanak bermain atau anda
menulis nota mengenai bagaimana kanak-kanak bermain. Salah satu cara terbaik untuk mempelajari
kanak-kanak adalah dengan memerhatikan mereka dan dengan
perhatikan tingkah laku mereka,.




Comments

Popular posts from this blog

Kreativiti Dan Kanak-Kanak

Apa Itu Pengalaman Kreatif Kanak- Kanak Meluahkan Emosi ?