ANAK ANDA PADA UMUR 2 TAHUN

Bagaimana anak anda bermain, mempelajari sesuatu dan berkelakuan menyumbang perkara penting terhadap perkembangan anak anda. Pencapaian perkembangan (Develomental milestones) adalah perkara yang kanak-kanak boleh lakukan dalam umur tertentu.

Semak pencapaian perkembangan anak anda apabila mencapai umur 2 tahun.


APA YANG KANAK-KANAK BOLEH LAKUKAN PADA UMUR INI: 


SOSIAL / EMOSI
  • Meniru orang lain terutamanya orang dewasa.
  • Teruja apabila bersama kanak-kanak lain.
  • Menunjukkan lebih banyak kegembiraan.
  • Menunjukkan tingkah laku menentang contohnya  tetap melakukan sesuatu perkara walaupun sudah dilarang.
  • Bermain sendiri di samping kanak-kanak lain namun mula melibatkan kanak-kanak lain dalam permainan seperti permainan mengejar ( kejar-kejar)

BAHASA / KOMUNIKASI
  • Menunjuk benda atau gambar apabila nama benda atau gambar itu disebut.
  •  Mengetahui nama orang-orang yang biasa dan rapat dengan mereka dan mengetahui nama-nama bahagian badan.
  • Bercakap dalam 2-4 perkataan.
  • Mematuhi arahan atau panduan ringkas
  • Mengulangi kata-kata yang didengari dalam perbualan.
  • Menunjuk benda yang ada pada buku.

KOGNITIF (BELAJAR, BERFIKIR, MENYELESAIKAN MASALAH)
  • Mencari benda walaupun disembunyikan di bawah 2/3 lapis penutup.
  • Mula menyusun mengikut bentuk dan warna.
  • Melengkapkn ayat dan lagu pada buku kebiasaannya.
  • Bermain permainan main drama yang mudah.
  • Membina bangunan menggunakan 4 atau lebih blok.
  • Menggunakan 1 tangan lebih daripada kedua duanya.
  • Boleh mematuhi 2 arahan mudah seperti,  "Angkat kasut itu dan simpan di dalam rak".
  • Menamakan gambar di dalam buku seperti kucing, burung, anjing.
PERGERAKAN / PERKEMBANGAN FIZIKAL
  •  Berdiri di atas hujung kaki.
  • Menendang bola.
  • Berlari.
  • Menaiki dan turun dari sofa tanpa bantuan.
  • Menaiki tangga .
  • Membaling bola menggunakan tangan.
  • Membuat dan meniru garisan lurus dan bulatan.

SILA BERTINDAK AWAL DENGAN MERUJUK DOKTOR ANAK ANDA JIKA ANAK ANDA :
  • Tidak menggunakan dua perkataan seperti " Minum susu".
  • Tidak tahu apa yang perlu dibuat dengan benda-benda dalam kehidupan seharian seperti berus gigi, telefon, sudu atau gelas.
  • Tidak meniru ayat dan perkataan.
  • Tidak mematuhi arahan mudah.
  • Tidak berjalan dengan seimbang.
  • Kehilangan kemahiran yang dia sudah pelajari.



Comments

Popular posts from this blog

Kreativiti Dan Kanak-Kanak

OBSERVING CHILDREN : A TOOL FOR ASSESMENT

Apa Itu Pengalaman Kreatif Kanak- Kanak Meluahkan Emosi ?